112 AMBULANS SİSTEMİNİN TARİHÇESİ VE İLİMİZİN DURUMU
Belediyelerin ve diğer kurumların yeterli destek vermemesi ile her geçen yıl güç kaybeden ambulans hizmetleri 1994 yılında Sağlık Bakanlığımız tarafından başlatılan “112 Acil Yardım ve Kurtarma Hizmetleri Projesi” ile Ankara, İstanbul ve İzmir illerinde yeniden ele alınmıştır. İllerde İl Sağlık Müdürlükleri bünyesinde 1995 yılında Acil Yardım ve Kurtarma Hizmetleri Şubeleri kurulmuş, sistemin finansmanı genel bütçeden sağlanmaya çalışılmıştır.
1998 yılında 112 sistemin kurulduğu il sayısı 49’a çıkarılmış, İzmir merkezli olarak Manisa, Aydın, Uşak, Denizli, Muğla, Balıkesir illerinin dahil edilmesi ile ilk Bölge Koordinatörlüğü uygulamasına geçilmiştir Yine aynı yıl Almanya’da ki afet akademisine gidilerek 112 komuta kontrol merkezleri, kara ve hava ambulanslarının çalışma prensipleri, kullanılan formlar ve kıyafetler ile tıbbi ekipmanlar hakkında ayrıntılı bilgiler edinilmiştir. Daha sonraki yıllarda da yine aynı merkezde alınan eğitimler sonucunda edinilen tecrübeler ile ülkemizdeki ambulans sisteminin araç, yazılım, donanım, kıyafet ve eğitim alt yapısı oluşturulmuştur. Yazılımlar ile desteklenen 112 Komuta Kontrol Merkezi uygulamaları, helikopter ambulans uygulaması ve eğitim teknikleri bu yıllarda yurt dışında yerinde incelenmiş ve bugünkü sistemin temelleri o yıllarda atılmıştır. Bu gelişmelerde yurt dışı eğitimler yanında 1999 Marmara Depreminde kara ve hava yolu ile hasta nakillerinde edinilen tecrübeler büyük yer tutmaktadır 2000 yılında, acil sağlık hizmetlerinin bütün yurtta eşit, ulaşılabilir, kaliteli, süratli ve verimli olarak yürütülmesini sağlamak amacıyla, acil sağlık hizmetlerinin sevk ve idaresine dair usul ve esasları belirleyen “Acil Sağlık Hizmetleri Yönetmeliği” çıkarılabilmiştir. Yönetmelik ile acil sağlık hizmeti organizasyon ve işleyişine ilişkin çok önemli yasal altyapı oluşturulmuştur. 2015 yılında da İlkyardım Yönetmeliği yayınlanmıştır. Üniversitelerin Yüksek Okul yöneticilerinin uzun uğraşları ve Acil Sağlık Hizmetleri Daire Başkanlığı’nın talepleri ile personel atama yönetmeliklerinde yapılan değişiklikler neticesinde 2004 yılında ilk kez Bakanlığımız 112 İstasyonlarına ve hastane acil servislerine paramedik ve acil tıp teknisyeni atamaları yapmıştır.
Motorize 112 ekibi, 112’de görevli bir hekimin kendi motosikleti gerçekleştirdiği bu uygulama daha sonraki yıllarda Sağlık Bakanlığımız tarafından yönetmeliklere de dahil edilmiş ve alımı yapılan motosikletler ile dünyadaki örnekleri benzeri bu uygulama birçok ilimize yaygınlaştırılmıştır.
Halen şehirlerin dar sokaklarında ve şehir içi trafiğinin yoğun olduğu illerde acil vakalara müdahale için 52 motosiklet ambulans hizmet yapmaktadır.
Hava kuvvetlerine ait 2 adet uçak ambulans yanında özellikle güneydoğu bölgesindeki arazi şartlarından dolayı hasta ve yaralı naklinde kullanılan askeri helikopterler bulunmaktaydı. Sağlık Bakanlığımız bünyesinde helikopter ambulans uygulaması ilk kez hizmet alımı yolu ile 2008 yılında Ankara’ da faaliyet göstermeye başlamıştır. İlk aşamada 4 bölge ili olan Ankara, İstanbul, İzmir, Erzurum’da hizmete başlanmış, daha sonra hizmet yaygınlaştırılarak 15 farklı ilde 17 helikopter ile helikopter ambulans sistemi faaliyete geçirilmiştir.. 2010 yılı Nisan ayından itibaren birisi turbo jet ve uzun mesafeli, 3 adet turboprop pervaneli (kısa pisti olan havaalanlarına da inebilecek yapıda) ambulans uçak hizmete girmiştir.
Günümüzde, ülkemizdeki hastane öncesi acil sağlık hizmetleri gelişmiş Avrupa ülkeleri düzeyine ulaşmış, diğer ülkeler için de bir model olma özelliğine kavuşmuştur.
İLİMİZDEKİ 112 ACİL HİZMETLERİN DURUMU;
İLİMİZ İL AMBULANS SERVİSİ BAŞHEKİMLİĞİNE BAĞLI OLARAK FAALİYET SÜRDÜREN
1-)21 ADET A2 1 ADET A1 1 ADET C TİPİ 1 ADET B1 TİPİ OLMAK ÜZERE 24 ADET ACİL SAĞLIK HİZMETLERİ İSTASYONU
2-)1 ADET ACİL ÇAĞRI MERKEZİ ORTAK SİSTEMİ İLE KULLANILAN KOMUTA KONTROL MERKEZİMİZ BULUNMAKTADIR.
3-) İLİMİZ ACİL SAĞLIK HİZMETLERİ KULLANIMDA 49 ADET ACİL YARDIM AMBULANSI BULUNMAKTADIR.
4)-)BAŞHEKİMLİĞİMİZE BAĞLI 2022 YILINDA FAAİLEYETE GEÇEN 1 ADET TAM DONANIMLI EĞİTİM SALONU BULUNMAKTADIR.
İSTASYON ADI | TİPİ | KONUŞLANMA ALANI |
MERKEZ 1 NOLU ASHİ | A1 tipi | İL MERKEZİ |
MERKEZ 2 NOLU ASHİ | A2 TİPİ | GÖLCÜK KASABASI MERKEZ |
MERKEZ 3 NOLU ASHİ | A2 TİPİ | İL MERKEZİ |
MERKEZ 4 NOLU ASHİ | A2 TİPİ | HÜYÜK KÖYÜ MERKEZ |
MERKEZ 5 NOLU ASHİ | A2 TİPİ | İL MERKEZİ |
MERKEZ 6 NOLU ASHİ | A2 TİPİ | ALAY KASABASI MERKEZ |
MERKEZ 7 NOLU ASHİ | A2 TİPİ | İL MERKEZİ |
MERKEZ 8 NOLU ASHİ | A2 TİPİ | ELMALI KÖYÜ MERKEZ |
MERKEZ 9 NOLU ASHİ | CTİPİ | İL MERKEZİ |
MERKEZ 10 NOLU ASHİ | B2 TİPİ | MERKEZ EĞİT ARAŞT.HAST. |
ALTUNHİSAR 1 NOLU ASHİ | A2 TİPİ | ALTUNHİSAR İLÇE MERKEZİ |
ALTUNHİSAR 2 NOLU ASHİ | A2 TİPİ | ALTUNHİSAR İLÇE MERKEZİ |
BOR 1 NOLU ASHİ | A2 TİPİ | BOR İLÇE MERKEZİ |
BOR 2 NOLU ASHİ | A2 TİPİ | KIZILCA KÖYÜ BOR |
BOR 3 NOLU ASHİ | A2 TİPİ | KEMERHİSAR KASABASI BOR |
BOR 4 NOLU ASHİ | A2 TİPİ | BOR İLÇE MERKEZİ |
MERKEZ 11 NOLU ASHİ | A2TİPİ | İL MERKEZİ. |
ÇAMARDI 1 NOLU ASHİ | A2 TİPİ | ÇAMARDI İLÇE MERKEZİ |
ÇAMARDI 2 NOLU ASHİ | A2 TİPİ | ÇAMARDI İLÇE MERKEZİ |
ÇİFTLİK 1 NOLU ASHİ | A2 TİPİ | ÇİFTLİK İLÇE MERKEZİ |
ÇİFTLİK 2 NOLU ASHİ | A2 TİPİ | AZATLI KASABASI ÇİFTLİK |
ULUKIŞLA 1 NOLU ASHİ | A2 TİPİ | ULUKIŞLA İLÇE MERKEZİ |
ULIKIŞLA 2 NOLU ASHİ | A2 TİPİ | ÇİFTEHAN KÖYÜ ULUKIŞLA |
ULUKIŞLA 3 NOLU ASHİ | A2 TİPİ | EMİNLİK KÖYÜ ULUKIŞLA |
KOMUTA KONTROL MERKEZİ | KKM | İL MERKEZİ |